Recension “Axel var idiot” – en bok på lättläst svenska

Jag har läst boken “Axel var idiot” av Mats Ahlsén. Boken är utgiven på LL-förlaget. LL-förlaget ger ut lättlästa böcker. Du kan provläsa en bit ur boken här. Det finns även andra böcker att provläsa ur.

Här är min recension, på lätt svenska!      Bild på boken "Axel var idiot"

”Han ser ut som en ängel. Men allt är inte bra med Axel”.

Axel föds i Sverige 1903.

När jag läser första kapitlet i boken ”Axel var idiot” förstår jag att den lille pojken Axel är annorlunda.

Han är inte som andra barn.

Axels föräldrar är oroliga.

Läkaren säger att Axel inte kan tänka som en vanlig människa. Han säger att Axel är idiot.

Familjen har det svårt. Det är ont om pengar och Axel behöver mycket hjälp.

Mamman och pappan måste arbeta och kan inte ta hand om sin son. Axel flyttar till en skola för idioter.

Föräldrarna är ledsna och saknar sin pojke, men får rådet att glömma honom för alltid.

Axel bor på olika skolor och sjukhus i mer än femtio år. Mamma Alfhild längtar efter sin son och försöker hålla kontakten med honom.

Boken ”Axel var idiot” är på lättläst svenska, skriven med enkla ord och meningar i presens. Den är skriven för en vuxen publik.

Jag rekommenderar alla att läsa den, även om man har svenska som modersmål. ”Axel var idiot” är en skildring av Sverige på 1900-talet.

Boken är en blandning av prosa och fakta. Författaren är släkt med Axel och har läst gamla brev, och han har undersökt historien om Axel.

Boken handlar om hur samhället har behandlat människor med intellektuell funktionsnedsättning. Vi får följa hur synen på detta förändrats.

Den handlar om livet för fattiga i Sverige i början på 1900-talet.

Men berättelsen handlar mycket om kärleken till ett barn.

Det är en historia baserad på en verklig person och dennes liv. En historia som berör och som är full av känslor.

Ibland säger mina studenter att en lättläst bok mest innehåller fakta och händelser. Mina studenter vill veta mer om känslor, beskrivningar och miljöer. De saknar en dimension av en historia.

”Axel var idiot” innehåller precis det här. Det fungerar i en lättläst bok.

Författaren målar upp bilder av vardagen. Jag ser dem inom mig.

Han berättar vad Axels föräldrar tänker och känner. Jag känner med dem. Jag förstår att de har problem och sorger.

Författaren förmedlar en stämning genom hela boken, samtidigt som vi får lära oss om viktiga sakförhållanden.

Boken innehåller autentiska bilder. Dessa bidrar till den personliga historien och miljöskildringarna på ett verkligt sätt.

Jag ger boken betyget 4 av 5.

Du kan fråga efter boken på ditt bibliotek.

Charlotta

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *